Velkommen som pårørende på Hospice Sjælland​

​Hjertelig velkommen på Hospice Sjælland!

Livet skal leves

Hyppige kortvarige besøg kan ofte føles bedre for patienten end lange besøg. Patienten kan have brug for tid alene. Du kan derfor uden dårlig samvittighed passe dit arbejde eller andre gøremål uden for hospice og komme styrket tilbage. Når du er her, forventes det ikke, at du skal være stille og holde i hånd. Det kan betyde stor afslapning og glæde for både patient og pårørende at leve så naturligt som muligt. Snak i telefon, læs avis, se TV, spil et spil, tilbered mad i vores pårørende-køkken. Vi har WiFi, og du kan bruge internettet. 

Livet med gråd og latter, larm og tid til at være stille, er kort sagt det, der ofte giver en god tid for dig og patienten.​

Lån af lokale

Der er mulighed for at låne Orangeriet eller mødelokalet til mindre selskaber. Dette sker ved henvendelse til personalet, som kan være behjælpelig med booking. Opdækning og oprydning står I selv for. Opvask foregår i pårørende-køkkenet. Mad og drikke må medbringes udefra. 

Kæledyr på besøg

Hunde i snor er velkomne i fællesarealerne, undtagen køkken-alrummet. Hvis en hund eller kat skal være ”medindlagt”, skal den passes af en rask pårørende. Dyr må ikke være i møblerne. Vi låner jer en støvsuger, så I kan støvsuge gulvet dagligt. 

At læse med i journalen som pårørende

Måske har du frem til nu haft glæde af at følge med i den elektroniske patientjournal for det menneske, du holder af, som nu er indlagt her. Der kan være meget at holde styr på i et sygdomsforløb. 

På Hospice Sjælland er du – med patientens samtykke – altid velkommen til at ringe og spørge os, hvordan det går eller komme på besøg. Vi har ingen faste besøgstider. Vi vil også gerne afholde en familie-samtale. Kontakt sygeplejersken for at aftale tid til denne. 

Journalen er vores vigtige arbejdsredskab, hvor vi skal kunne videregive information mellem kolleger. Derfor kan teksten ind imellem være svær at forstå, eller man kan blive ked af at læse, hvad der står. 

Før du logger på og læser journalen hjemmefra, kan du overveje, om det ikke vil være rarere for dig at høre direkte fra os, hvordan det går.​

Samarbejdet mellem dig og os

Vi gør os umage for, at du som pårørende hos os vil opleve ro og omsorg i en svær tid. Mange pårørende har gennem årene sagt, at deres skuldre faldt ned på plads, da deres syge pårørende eller ven kom på hospice. Det håber vi også, du oplever. 

Samarbejdet mellem dig som pårørende og os er vigtigt og har betydning for den indlagtes livskvalitet. 

Børn har en naturlig plads på hospice, men det er vigtigt, at der altid er en voksen til stede hos barnet, som barnet er trygt ved. Vi har Playstation og Nintendo med spil, der kan lånes. 

Hvis I er mange pårørende og venner omkring patienten, er det fint at udnævne en kontaktperson. Kontaktpersonen koordinerer besøgene og kan fortælle de øvrige pårørende, hvordan patienten har det. Det giver ro. 

På stuen er der en dobbelt sovesofa, der kan bruges frit. Hospice har derudover 2 gæsteværelser, der kan lånes (hvis ledigt). Medbring dyne, pude og håndklæder. 

Alting går lettere, når vi hjælpes ad, og det kalder på nogle gode færdselsregler. Dem har vi samlet her: 

Mødetider

Vi hjælper patienterne døgnet rundt, så hurtigt det kan lade sig gøre - men i vagtskiftet og ved møder kan der gå et øjeblik længere. Hvis du har spørgsmål, der kan vente, har vi bedre tid til at hjælpe din pårørende eller dig efter vagtskiftet.

Sygeplejerskerne møder kl. 7-15, 15-23 og 23-7. 

Om formiddagen på hverdage har vi morgenmøde fra kl. 8.45 til 9.00 

Tirsdag og torsdag kl. 13.00 til 14.00 har vi tværfaglig konference. 

Hvis du bruger patientens kaldeapparat, fremfor at finde en medarbejder i fællesarealerne, kommer den sygeplejerske, der kender patienten bedst. 

Vasketøj, blomster og orden på stuen

Du må rigtig gerne hjælpe med at sætte blomster i vand, holde orden på stuen og vaske patientens tøj hjemme hos dig. 

Spisestuen

Som gæst i spisestuen er du meget velkommen til at købe kaffe, sodavand mm. Du er velkommen til at gå i køleskabet og i skufferne, når du først har sprittet hænderne godt af. Alt på buffeten serveres af de frivillige eller personalet.​ 

Vi sætter pris på, at I selv sætter jeres service i opvaskebakkerne ud for køkkenet. 

Husk at afregne enten med MobilePay til 383845 eller kontant i pengekassen ovenpå kaffemaskinen. I må meget gerne låne tallerkener, bestik mm. til medbragt mad.

Måltider

Hvis du har lyst til at spise med, skal du give besked inden kl. 10 på den pågældende dag – dog senest kl. 10 om fredagen, hvis du vil spise med i weekenden. Vi kan være nødt til at begrænse antallet af spisende gæster. 

Tilmelding sker på en seddel, der udleveres ved henvendelse til personalet i køkkenet, eller på telefon 4676 2929. Vi gør os umage for at undgå madspild og beregne den rigtige mængde mad. Så hvis du ikke har tilmeldt dig, kan du desværre ikke forvente at spise med. Hvis du har meldt dig til, men alligevel ikke spiser her, skal du ikke betale for maden. 

Du må meget gerne afregne ved måltidet, enten kontant med lige penge i pengekassen ovenpå kaffemaskinen eller på MobilePay 383845. 

Om aftenen er vi mindre personale på arbejde, så vi beder pårørende om at vente med at gå til buffeten til kl. 18.15, så vi først kan hjælpe patienterne på stuerne. Aftensmåltidet til pårørende er 3 stykker smørrebrød og en ostemad. Vi kan desværre ikke påtage os at lave specialkost til pårørende. 

Pårørende-køkken

Vi har et pårørende-køkken, hvor det er muligt at opbevare mad i køleskab, fryser og køkkenskab. For at lette rengøring skal opbevaret mad forsynes med patientens navn og stue samt dato. Som pårørende har man mulighed for at lave mad i køkkenet, og man er selv ansvarlig for oprydning, opfyldning og tømning af opvaskemaskine. 

På grund af brandfare er det ikke tilladt at tilslutte eget køleskab, kaffemaskine mv. på stuerne. 

Pårørende kan også købe mad og drikkevarer på Hospice Sjælland, efter aftale med køkkenet dagen før. Der betales via MobilePay 383845. Det snavsede porcelæn sættes i opvaskebakkerne ud for køkkenet. Det er muligt at lave kaffe gratis, kaffebønner står i skabet.​

​Omsorg og nærvær

Få mere information her

​Lindrende behandling og pleje

Lær os bedre at kende

Vil du besøge os?

Hvis du vil besøge os er du velkommen, men ring i forvejen så vi kan tage ordentligt imod dig.

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Hospice Sjælland Den Selvejende Institution

Tønsbergvej 61, 4000 Roskilde

Klik her for rutevejledning

CVR: 28944381

Kontaktoplysninger

Telefon: 46 76 29 29

E-mail: info@hosj.dk

Vi hører gerne fra dig.

Vigtig info

Hospice Sjælland kan kontaktes døgnet døgnet rundt.

Hvis du vil besøge os er du velkommen, men ring i forvejen så vi kan tage ordentligt imod dig.

Læs vores privatlivspolitik her